Skip to main content

מהנדס כימיה – תחומי עיסוק ואפשרויות תעסוקה

דרישת השוק כיום למהנדסים כימיים גדולה ומגוונת ביותר – כל תעשייה המתבססת על ייצור וטיפול בחומרים, זקוקה לבוגרי לימודי הנדסה כימית כמהנדסי תכנון, תהליך ובקרה.

בשנים האחרונות, מספר רב של בוגרינו מועסק בתעשיית המיקרו-אלקטרוניקה, הביוטכנולוגיה, המזון, התרופות, החומרים, הפטרוכימיה, תעשיית המחצבים והתעשיות הביטחוניות. הכשרתו הרחבה של המהנדס הכימי מאפשרת לו אף לעסוק בתחומים לא שגרתיים כמו: פתרון בעיות זיהום מים ואוויר, פיתוח מקורות אנרגיה חדשים, התפלת מים, יישום תעשייתי של תהליכים ביו-טכנולוגיים, טיפול בסרטן ועוד.

מהנדסים ביוכימיים ממלאים תפקיד מרכזי בתעשייה הביוכימית והביוטכנולוגית ובתעשיית הנדסת תרופות המתפתחות בקצב מואץ בארץ ובעולם. שילובם של מהנדסים כימיים בתעשיות אלו, דורש הקנייה של ידע בביוכימיה ובביולוגיה מולקולרית במהלך התואר הראשון. מטרת המסלול היא להכשיר בוגרים שיוכלו להשתלב ולהוביל את התעשייה הביוכימית וכן בוגרים שיוכלו להמשיך ללימודים מתקדמים הן במדעי החיים והן בהנדסה כימיה. התעשייה בעולם ובישראל מייצרת אלפי מוצרים הדרושים לאדם המודרני. המהנדסים הכימיים הם אנשי מפתח האמונים על תפעול, שיפור, תכנון ואופטימיזציה של תהליכים.

קיימות: המונח קיימות (באנגלית Sustainability) מגדיר תהליך שיכול להתקיים לאורך זמן ללא שינוי. ישנה הסכמה רחבה כי חיוני לפתח ולהשתמש בתהליכים ומוצרים ברי קיימא, אשר מציעים דרך לענות על צרכי ההווה מבלי לפגוע בדור העתיד. ההנדסה הכימית והביוכימית עוסקות בתהליכים ולכן מהנדסי כימיה וביוכימיה מעורבים בפיתוח, יישום ואופטימיזציה של רבים מתהליכים ברי קיימא. דוגמאות אחדות לתהליכים בהם מעורבים מהנדסי כימיה: מציאת מקורות אנרגיה חילופיים כגון אנרגית שמש (מתחדשת) כתחליף לנפט (אשר כמותו מוגבלת), תהליכים "ירוקים" אשר ההשפעה שלהם על איכות הסביבה מינימלית והם מציעים התחדשות של הטבע במקום פגיעה בו, ותהליכי מחזור פלסטיק ופסולת.

בריאות האדם: רבים חולמים לפתח קריירה אשר במסגרתה יוכלו לתרום לבריאות האדם. למשל, לעסוק בהנדסת תרופות או בפיתוח מוצרים לשוק הרפואי. אלו השייכים לקבוצה זו ימצאו שישנן אפשרויות רבות בפקולטה להנדסה כימית. בפקולטה מתקיים מחקר ענף בתחום התרופות ובנוסף לכך ישנם מחקרים נוספים בתחום אבחון מחלות בעזרת חיישנים לדוגמה ההתקן הנקרא אף אלקטרוני, פיתוח דבקים להדבקת רקמות, ועוד. סטודנטים להנדסה כימית / ביוכימית יוכלו להרחיב את השכלתם בנושא דרך לימוד מקצועות בחירה מתאימים ולמצוא את עתידם בכיוון.

מהנדס כימיה – שאלות ותשובות חשובות

עבודה בהנדסת כימיה – מהנדס תהליך מי הוא?

מהנדס תהליך הוא מהנדס כימי או מהנדס ביוכימי, בעל יכולת ניתוח ויישום של תהליכים בקנה מידה תעשייתי. ההכשרה הרב תחומית של המהנדס הכימי והביוכימי מאפשרת תעסוקה מגוונת בענפים רבים.

מהו ההבדל בין הנדסה כימית לכימיה?

כימיה היא מדע המתמקד בהבנת מנגנונים של תגובות כימיות ומבנה של חומרים. התואר בכימיה הוא תלת שנתי ומקנה בסיס מדעי. מהנדס כימיה מתמקד בתהליכי ייצור או שיפור. התואר בהנדסה כימית או ביוכימית הוא ארבע-שנתי ומקנה אפשרויות תעסוקה כמהנדס בתחומים רבים ומגוונים.

מהו ההבדל בין הנדסה כימית להנדסת חומרים?

שני התארים הנם תארים הנדסיים – בהנדסת חומרים מתמקדים בתכונות של חומרים ובתהליכים הקשורים לייצורם. הלימודים בפקולטה להנדסה כימית רחבים יותר ונוגעים גם לתחומים נוספים שאינם אופייניים לחומרים כגון התפלת מים או אנרגיה.

>> קראו כאן עוד על ההבדלים בין הנדסה כימית והנדסת חומרים.

מהו ההבדל בין הנדסה ביוכימית להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון?

הנדסה ביוכימית מכינה את הבוגר להיות מהנדס תהליך והוא יכול להשתלב בעבודה בכל סוג של תעשייה. הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון מכוונת את הבוגר לתעסוקה בתעשיית הביוטכנולוגיה והמזון.

>> קראו כאן עוד על ההבדלים בין הנדסה ביוכימית והנדסת ביוטכנולוגיה.

מהו ההבדל בין הנדסה כימית להנדסה ביוכימית?

שני התארים נלמדים במסגרת הפקולטה להנדסה כימית ומכינים את הבוגר להיות מהנדס תהליך. המהנדס הביוכימי מקבל התמחות נוספת בביולוגיה ובתהליכים ביולוגיים.

מהו ההבדל בין אפשרויות התעסוקה של המהנדס הכימי לבין אפשרויות התעסוקה של המהנדס הביוכימי?

המהנדס הכימי והמהנדס הביוכימי יכולים למצוא תעסוקה בכל ענף של ייצור מוצרים. למהנדס הביוכימי יש בנוסף ידע נרחב בתהליכים ביולוגיים, המאפשר לו להשתלב בתעשייה הביוכימית והביוטכנולוגית.

היכן ניתן להמשיך לתואר גבוה לאחר שמסיימים תואר ראשון בהנדסה כימית או בהנדסה ביוכימית?

המהנדסים הכימיים והביוכימיים רוכשים ידע נרחב ויכולת יישום רב תחומית, ולכן הם יכולים להתקבל לתואר גבוה במספר רב של פקולטות ומסלולים בארץ ובעולם. רבים מהבוגרים ממשיכים לתארים גבוהים בפקולטה להנדסה כימית וכן בפקולטות מדע והנדסה של חומרים, ביולוגיה, כימיה, ביוטכנולוגיה ומזון, ביו-רפואה, אזרחית וסביבתית ובתכניות הבין-יחידתיות ננו-טכולוגיה, אנרגיה, פולימרים וגז ונפט.

מהו שכר מהנדס מתחיל?

שכר מהנדסים נמצא בעלייה מתמדת, בעוד תחומים אחרים נשחקים מבחינת תנאים ושכר, המהנדסים פורחים, לאט אבל בטוח. משרות מהנדסי תהליך, הם המהנדסים הכימיים והביוכימיים מאופיינות בביטחון תעסוקתי ועליה מתמדת ורבים מבוגרינו מגיעים למשרות ניהוליות ואף בכירות במשק. גובה שכר מהנדס כימי מושפע מן הניסיון והוותק וכן מתחומי ההתמחות שלו. אפשר לעסוק בתחום כשכירים, כעצמאיים במגוון של פרויקטים או כיועצים מומחים.

הפקולטה להנדסה כימית מכשירה מהנדסי תהליך, בעלי כושר חשיבה עצמאי ויכולת לנסח ולפתור בעיות בלתי שגרתיות. קיימת דרישה גדולה בשוק למהנדסים בתעשייה הכימית הקלאסית וכן בתעשיות העוסקות ב:
מיקרו-אלקטרוניקה
הנדסת חומרים
הנדסת ביוטכנולוגיה
התפלת מים
הנדסת תרופות
הנדסת הסביבה
ביטחון
הנדסת אנרגיה
גז ונפט

רבים מבוגרינו משמשים בתפקידי מפתח בתעשייה, במכוני מחקר ובמוסדות להשכלה גבוהה.