Skip to main content

הכירו את לי ומאי ממסלול הנדסה ביוכימית שחולמות לפתוח בעתיד חברה משלהן בתחום התרופות

מאי נווה ולי גולדפריד התחילו שתיהן את דרכן בלימודי קדם רפואה, וחיפשו את הפן היישומי והמחקרי. הן מצאו אותו בתואר ראשון בפקולטה להנדסה כימית בטכניון במסלול ההנדסה הביוכימית. בעתיד, מקוות לפתוח חברה משלהן בתחום התרופות.

מרץ 2022

לי גולדפריד ומאי נווה הן סטודנטיות שנה ד' בפקולטה להנדסה כימית במסלול הנדסה ביוכימית. שתיהן התחילו בלימודי קדם רפואה באוניברסיטת אריאל, ובחרו לעבור למסלול להנדסה ביוכימית בטכניון. כיום, בשנה הרביעית ללימודיהן, הן עוסקות במחקר בנושא ננו-חלקיקים לפיתוח תרופות ממוקדות מטרה בקבוצת המחקר של דר' אסף זינגר. מאי מספרת: "בתחילת דרכי התעניינתי ברפואה עקב הרקע הצבאי שלי בתחום. תמיד נמשכתי לביולוגיה ורציתי להבין איך אני יכולה להשפיע בעולם הזה. קיבלתי הצעה לקבלת מלגת לימודים באוניברסיטת אריאל והתחלתי ללמוד קדם רפואה. בשנה הזו הבנתי שאני רוצה לחקור ולמצוא דרכים וטכנולוגיות לשפר את חיינו, בין אם זה לרפא מחלות או לשפר איכות חיים. אחרי שהבנתי שבלימודי רפואה פחות מתעסקים במחקר ופיתוח, חיפשתי מקצוע שיוביל אותי לתחום. בחנתי את האפשרות ללמוד כימיה, ביוכימיה או הנדסה ביוכימית." את לי ליווה דחף דומה להתמקד בפיתוחים ובחדשנות בתחום הרפואה, כפי שהיא מעידה על עצמה. "מאז שאני זוכרת את עצמי התעניינתי בתחום הרפואה. אחרי הצבא לא ידעתי לאיזה תחום לפנות ולבסוף החלטתי להתחיל בתואר בקדם רפואה באריאל. במשך השנה הראשונה התעניינתי מאוד בפן המעבדתי הכימי והביולוגי ובחשיבה המחקרית שהתפתחה אצלי שם. בסוף השנה הראשונה כבר הבנתי שעליי לבחור מסלול אחר, מעין 'מאחורי הקלעים' לרפואה אם אפשר להגיד, מסלול שיגשים את שאיפותיי בפן המחקרי, הן בריפוי מחלות ובפיתוח תרופות. בין המסלולים שבחנתי היו כימיה, ביוכימיה והנדסה כימית או ביוכימית. לאחר הכרות עם תחום ההנדסה הביוכימית הבנתי שזה הוא התואר שיכול להעניק לי את כלל הכלים הדרושים להגשמת שאיפותיי המקצועיות."

כשהבינו ששתיהן מעוניינות בשינוי מסלול לקבלת כלים מחקריים להובלת שינוי בתחום שמעניין אותן, לי ומאי בחנו את האופציות שקיימות במספר אוניברסיטאות בארץ. הן מספרות שלאחר ביקור בטכניון ובפקולטה להנדסה כימית, "הבנו מהר מאוד שזה המקום בו נרצה ללמוד". משכה אותן האווירה בפקולטה והממד הפרקטי שבתואר הנדסה ביוכימית.

לי גולדפריד במעבדה

מהן החוויות שלכן מהתואר הראשון עד כה?

"הפקולטה להנדסה כימית היא יחסית קטנה ולכן ביתית, ובמיוחד שנתון במסלול להנדסה ביוכימית יחסית קטן ואינטימי. מדובר על קבוצה מצומצמת של כ-20 סטודנטים לרוב בעלי שאיפות גבוהות ותחומי עניין משותפים. מהר מאוד מצאנו את החבורה שלנו, שלחלוטין גרמה לתקופה שלנו בפקולטה לעבור בכיף ובהנאה. כל מי שחושב שאין חיי חברה בטכניון מוזמן לבלות ערב אחד איתנו ולגלות שאין הנחה יותר שגויה מזו. הלימודים הם יחסית אינטנסיביים, יש עומס רב עם המון מטלות. חלק מהתחומים הנלמדים מתרכזים יותר בהנדסה כימית, וחלק מהקורסים הם קורסי ביולוגיה טהורים. מבחינה מקצועית, מצאנו את עצמנו כבר בשנה הראשונה שלנו בטכניון במעבדות מחקר, בתחומים שונים בפקולטה לביולוגיה."

בשנה השנייה הן כבר החלו לעבוד בתחום, לי עבדה במעבדתו של דר' אלון גרינברג דנה ומאי יצאה לתעשייה לעבוד בחברת טאוור (Tower Semiconductor). בשנה השלישית הגיעו שתיהן למעבדת מחקר ביוכימית בפקולטה תחת הנחייתו של דר' אסף זינגר.

מאי נווה במעבדה

איזו חוויה לדוגמא תיחרט בזיכרונך מהתואר הראשון?

לי מספרת: "הסמסטר הראשון בטכניון היה לגמרי 'הלם' עבורי. מעבר ממקום לימודים אחר ומתחום לא הנדסי הוא קשה. למרות שהכירו כבר בקורסים רבים שלקחתי, מצאתי את עצמי מתקשה מאוד בקורסי המתמטיקה והפיזיקה שנלמדים ברמה גבוהה מאוד. בנוסף לקושי הלימודי גם עברתי לגור רחוק מבית ההורים בפעם הראשונה, רחוק מכל המשפחה והחברים שמהווים לי תמיכה גדולה. אבל למרות הקושי בסמסטר הראשון הכרתי בפקולטה את בן הזוג שלי בתרגול הראשון של הקורס 'מבוא להנדסה כימית וביוכימית', ומאז אנחנו מתמודדים עם כל התואר ביחד."

מאי מספרת: "השנה הראשונה בטכניון הייתה הקשה ביותר עבורי. המעבר וההסתגלות לסביבה היו מאתגרים. אני לא אשכח, באותה השנה התמודדתי עם הקורס חדו"א 2 ולא הצלחתי להבין בו כלום. המוטיבציה והריגוש הגיעו מהקורסים המוכוונים לנושאים שמעניינים אותי, למשל הקורס ביוכימיה ואנזימולוגיה שלקחתי באותה שנה שהועבר על ידי פרופ' מיכאל גליקמן מהפקולטה לביולוגיה. בכל הרצאה נדהמתי מכמה שהתחום בוער בי, לא הצלחתי להפסיק לחשוב על מה שלמדתי והבנתי שאני רוצה עוד. לאחר השיעור נגשתי לפרופ' גליקמן ושיתפתי אותו בעניין שלי בתחום. הוא ראה את ה'אש בעיניים' שלי ולאחר זמן קצר מצאתי את עצמי שותפה לעבודה מרתקת בקבוצת המחקר שלו, שהיוותה לי בית מקצועי למשך כשנה וחצי."

מאי נווה (מימין) ולי גולדפריד (משמאל)

מה אתן ממליצות למי שמתעניין/ת בתואר ראשון בנושאי כימיה/הנדסה/ביולוגיה?

"לכל מי שבוער בו מקצועות הכימיה והביולוגיה, ומחפש את הפרקטיקה ההנדסית, היינו ממליצות להגיע לפקולטה להנדסה כימית בטכניון, אשר באמת משלבת את השניים. הפקולטה היא קטנה, משפחתית, המרצים מכירים את הסטודנטים שלהם ושואפים להצלחתם. בנוסף, אנחנו מאמינות שהתואר בפקולטה נותן כלים רבים בהתמודדויות עם תחומים רבים שבסופו של דבר לא מגבילים לעבודה בתחום אחד כשיוצאים לעבוד בתעשייה או אם ממשיכים למחקר במסגרת תארים מתקדמים. העבודה בסיום התואר הראשון או התואר המתקדם היא מגוונת וכוללת מגוון מאוד רחב של משרות."

אז מה התוכניות לעתיד הקרוב? ולעתיד הקצת יותר רחוק?

מאי עונה: "אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, גם בתעשייה (טאוור) וגם במחקר בטכניון. אני אוהבת לחקור וללכת אחרי רעיונות שעולים לי בראש בלילה לפני השינה. אין לי ספק שאני אעשה תואר מתקדם, גם בגלל העניין בתחום, וגם בגלל שהשאיפה שלי היא להיות עצמאית וכדי להשיג אותה, אני רוצה להתמקצע."

לי עונה: "אם היו שואלים אותי לפני חצי שנה הייתי אומרת שאני אשמח להתנסות בתעשייה לפני שאני ממשיכה לתואר מתקדם. התמזל מזלי והצלחתי בשנה האחרונה בתואר להתקבל למשרה בתעשייה ולחוות את 'העולם שבחוץ'. אין לי כל ספק שאמשיך לתואר שני ובתקווה גם לדוקטורט על מנת להמשיך ולהתמקצע לפני שאמשיך את עבודתי בתעשייה."

לי ומאי מוסיפות שבעתיד הרחוק הן מקוות לעבוד יחד, כמו שהתחילו את דרכן יחד, ואף לפתוח חברה משלהן, לעשות דברים גדולים עם אימפקט בתחום, ולהמשיך לייצג את הפקולטה כשגרירות.

לי גולדפריד (מימין) ומאי נווה (משמאל)

מחשבות מעניינות נוספות לסיום? משהו נוסף שתרצו לחלוק?

"לאנשים צעירים מאוד קשה ומבלבל לבחור באיזה תחום כדאי לעסוק בחייהם המקצועיים כבוגרים. אנחנו חושבות שהנדסה כימית הוא תחום רחב ממנו אפשר להגיע להמון סביבות עבודה שונות, כל אחת מרתקת בדרכה. חשוב לזכור, הנדסה נותנת כלים ודרך מחשבה בהם ניתן להשתמש בכל מקצוע. בזמן הלימודים, שתינו עסקנו והתמקצענו במגוון תחומים מאוד שונים אחד מהשני בעזרת הכלים שרכשנו בפקולטה. אנחנו שמחות מאוד להמליץ בחום על מסלול הלימודים בפקולטה להנדסה כימית בטכניון."